Wyobraźmy sobie następujący arkusz:
Każda pozycja ma określoną wartość, pozostaje wybrać odpowiednią jednostkę. Nasze zadanie to zapobiec przypadkowemu przypisaniu np. kilogramów jako jednostki prędkości :). W tym celu zaznaczamy komórkę, w której chcielibyśmy zobaczyć pożądaną jednostkę i z menu Dane wybieramy Poprawność danych... (w angielskim interfejsie Data => Validity...)
Pojawi się okienko. Pozostajemy na jego pierwszej zakładce, a z dostępnych możliwości wybieramy Lista (ang. List).
Teraz pozostaje już tylko wpisać wartości, które powinny być dostępne:
Zatwierdzamy przyciskiem OK i możemy cieszyć się w pełni funkcjonalną listą rozwijalną, składającą się z wpisanych przez nas wartości:
Powyższy sposób sprawdza się dla wartości statycznych. A co jeśli nasza lista zmienia się dynamicznie i zawiera w innej części dokumentu bądź nawet w sąsiednim arkuszu? Nic trudnego, Calc dopuszcza możliwość zdefiniowania zakresu istniejących komórek jako wartości listy. Korzystając z powyższego przykładu, wyobraźmy sobie, że jednostki masy mamy wypisane w sąsiedniej kolumnie. Ponownie wybieramy Dane => Poprawność danych... (ang. Data => Validity...), lecz tym razem zamiast Lista (ang. List) zaznaczamy Zakres komórek (ang. Cell Range). Pozostaje nam już tylko uzupełnić zakres komórek:
Gdyby interesujący nas zakres komórek znajdował się w osobnym arkuszu o nazwie Arkusz2, poprawna definicja wyglądałaby następująco:
Arkusz2.F3:F5
natomiast w przypadku, gdy nazwa arkusza zawiera spację (np. Arkusz 2) stosujemy zapis z apostrofami:
'Arkusz 2'.F3:F5
Po zatwierdzeniu przyciskiem OK, powinniśmy otrzymać następujący efekt:
Jeśli zmienimy wartości w zadanym zakresie komórek źródłowych, Calc odpowiednio dostosuje zawartość w menu rozwijalnym. Miłego korzystania :).
18 komentarzy:
Bardzo ładnie opisane. Wszystko niby się zgadza, tylko jak stosuję te wskazówki to lista wyświetla tylko te pozycje, które są na tej samej wysokości. tzn. zdefiniowałem listę z zakresu istniejących komórek w arkuszu arkusz1 w polach od a1:a10 i w arkuszu arkusz2 chcę ją wyswietlić np. w polach d1:dx i co następuje: w polu d1 jest cała lista, d2 bez pierwszej pozycji (a1), d3 bez pierwszych dwóch pozycji w polu powyżej d10 nie ma na liście już żadnych pozycji.
Jak temu zaradzić?
Aby źródło komórek pozostawić niezmienne należy:
Definiując źródło (zakres komórek) wpisujemy zamiast:
arkusz1.a1:a10
coś takiego:
arkusz1.$a$1:$a$10
czyli definiujemy zakres "na sztywno" przy pomocy znaków "dolara".
Pozdrawiam, Asassello
Jest jeszcze jeden problem, jeżeli nawet zapiszę adres komórek w postaci $arkusz1.$a$1:$a$10 to po zamknięciu skoroszytu i ponownym jego otwarciu widzę w komórce na liście rozwijanej "Błąd:520" a gdy zaglądam do "pasek narzędzi/dane/poprawność danych" to czasami widzę pusto w miejscu adresu a czasami "BRAK()" czy jakoś tak, ale widziałam ten opis tylko raz, najczęściej jest po prostu pusto ... no i szukam na to rady :) pomożecie?
Witam ponownie,
myślałam, myślałam i wymyśliłam. Arkusz miałam zapisany jako *.xls ale w momencie kiedy zapisałam go jako *.ods problem zniknął :D
Wielkie dzięki. Bardziej nieintuicyjnie nie mogli tego wymyśleć.
Witam Serdecznie
Przy pomocy powyższych rad udało mi się zastosować tą opcję, jednak w moim przypadku mam dużą listę (kontrahenci) około 20 tys. rekordów. W zakresie danych wpisuję zakres $a$1:$a$19207, a arkusz ogranicza wybór nazwisk do około 16 tysięcy. Czy to jest górna granica rekordów, które mogą być ustawione w listę, czy jest jakiś inny sposób aby lista miała prawie 20 tysięcy rekordów? Pozdrawiam Michał
co wpisuje się w zakresie danych?
prosze o szybką pomoc
bardzo fajnie opisane. Dzięki. A jak zrobić żeby wybierając z listy jedną wartość z komórki np. J20, pobierana była automatycznie wartość z komórki K20 i była wklejna w analogiczną komórkę. Np. w arkusz1.B10 wybieram 'kot' (wartość pobierana jest np. z arkusz2.h3) i automatycznie w B10 pojawia się napis 'kot' a w C10 'Filemon' (ta wartość pobrana jest z komórki arkusz2.I3). Pomocy :)
użyj funkcji "wyszukaj"
A ja mam zagwozdkę.
Mam dwie kolumny typ rośliny (owoc warzywo) i nazwa (jabłko, bannan, marchewka, ...).
Chciałbym żeby w pierwszej można było wpisać owoc lub warzywo,
a w drugiej żeby pokazywała się lista wyporu warzyw o ile w kolumnie pierwszej tego samego wiersza było warzywo, albo listę owoców jeżeli była wybrana kategoria owoc.
Macie pomysł jak to rozgryźć?
potrzebuję lokalizacji auto odzyskiwania w calcu proszę o szybką odp i jeśli można prześlijcie mi na gg 10526172
z góry thx
Proszę o pomoc w takim problemie: w jednej komórce wybieram z listy rozwijanej jeden z kolejnych numerów, ale zamiast tego numeru wyświetla się przypisany do tego numery np.: adres.
Witam,
w komorce mam ustawiona opcje poprawnosc danych a w jej zrodle WYSZUKAJ.PIONOWO(A2; E3:F11; 2)
niestety zzwraca mi to tylko jedna wartosc a nie liste wartoszci szpelniajacych kryteria wyszukiwania, jak zrobic zeby byly to wszystkie wyniki wyszukiwania?
Pozdrawiam
Piotrek
Witam,
Powtórzę się jak napiszę, że wszystko jest klarownie. Niemniej mój przypadek jest taki: prowadzę excel statystyczny dla pewnej drużyny piłkarkiej (minuty na boisku, kartki, gole, etc.) Mam też wyniki i pomysłem jest rozwiązanie wpisywanie wyników wybierając dane z menu rozwijanego. Do tego odnoszą się staty. z bilansami spotkań domowych i wyjazdowych. Jeżeli zrobię w liście 1-9, to reszta wyników (bilans) będzie spaczona. Jakiś pomysł?
tg
W arkuszu kalkulacyjnym wpisuję nazwiska: Marzec, Kwiecień, Grudzień. Po zatwierdzeniu pokazują się małą literą. Nie mogę tego zmienić. Proszę mi pomóc. Jola
Wymuś brak rozpoznawania formatu komórki, wpisując ' (apostrof) przed nazwiskiem. Np. 'Marzec.
akutalizacja listy ? jak zrobić aby po dokonanych zmianach w liscie wyboru, te zmiany byly widoczne we wczesniejszych wpisach gdzie zostala uzyta lista wyboru? open office calc.. ktoś pomoże?
Sama kiedyś przez nieuwagę zapisywałam w innym formacie, bo nie patrząc po prostu klikałam zapisz, ale widzę, że nie ja jedyna ;)
Prześlij komentarz